ماجرای تسهیلات مالی برای واحدهای تولیدی و سفره ای تازه برای دعوت از بی تجربه ها

ماجرای تسهیلات مالی برای واحدهای تولیدی و سفره ای تازه برای دعوت از بی تجربه ها

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

 

محال است کمتر کسی را در بخش های صنعت و بازرگانی پیدا کنیم که عنوان "تسهیلات" را بشنود و به فکر فروو نرود، خبر را نخواند و آن را پیگیری نکند. با این حال کمتر کسی هم هست در میان تولید کنندگان و بازرگانان خلاق و با هوش که مروری بر مقررات بکند و به دام این حلقه ی گرداب مانند بیافتد؟ در واقع این نوع خبرها معمولا افرادی را به دام می اندزد که فاقد تجربه لازم هستند.

اما ماجرای این بحث جدید تسهیلات چیست و چگونه است که ناگاه عده ای به یاد ضرورت استفاده از این تسهیلات برای بخش پلاستیک می افتند و برایشان همایش تشکیل می دهند و کمیسیون برپا می کنند؟ آن هم به رایگان و توسط چه کسانی؟ همان ها که وقتی یک همایش ملی در راستای کمک به بخشی از این صنعت شکل می گیرد و از آنها برای نشست خبری همان همایش دعوت می کنند با وقاحت می گویند: "این کار هزینه دارد، اگر می پردازید، بیاییم؟" و دعوت کننده که خودش سالهاست با این قشر به قول ما "متری بنویس" آشنایی دارد، نه دعوتشان می کند و نه باج "خبری"می دهد.

ماجرا از آنجایی آغاز شد که در اوایل خردادماه ریاست اتاق بازرگانی ایران در حاشیه همایش تجری ایران و هند با نمایندگانی از بانک جهانی ملاقات کرد و در حاشیه آن ملاقات به یکی از خبرنگاران حاضر گفت که قرار است بر اساس شرایطی حدود 2 میلیارد دلار وام از طریق تسهیلات دریافتی از بانک جهانی برای توسعه صادرات ایران به صنایع کوچک و متوسط داده شود.

مرکب خبر خشک نشده بود که به ناگاه از این در و آن در مدعیانی برای این تسهیلات پیدا شد و سرانجام به دنبال سخنان مقام رهبری کشور، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و تامین مالی بنگاههای کوچک شکل گرفت و بی درنگ آیین نامه ای برای استفاده از این تسهیلات ارایه کرد. در این آیین نامه یا دستور العمل 8 ماده ای، به اندازه کافی پیچ و خم وجود داشت، اما به این نیز بسنده نشد و فردای همان روز ناگهان یک اطلاعیه که 7 پیش شرط اصلی برای استفاده از تسهیلات را می داد در یکی از روزنامه های اقتصادی هم منتشر شد. اینها در حالی بود که پیش از آن، اقای محمد باقر نوبخت از 16هزار میلیارد تومان تسهیلات برای رفع منوانع تولید خبر داده بود.

تا اهل صنعت به خود بنجنبند، روز 8 تیرماه آقای علی یزدانی ریاست سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران از مهلتی تا پایان تیرماه برای ثبت نام واحدهای متقاضی تسهیلات خبر داد و تعداد آنها را 10 هزار و 700 واحد تولیدی مشمول این طرح به همراه 2000 طرح صنعتی اعلام کرد.

چندی نگذشت که بیژن پناهی زاده دبیر کار گروه اقتصاد مقاومتی گلایه مندی واحدهای تولیدی از گرانی سود تسهیلات رسانه ای کرد و چندی بعد هم دو معاون وزیر در همین ارتباط از رقم 10 هزارمیلیارد تومان تسهیلات سخن گفتند. و در این میان ناگهان 6هزار میلیارد تومان از وعده های داده شده کاهش یافت. اینها همه البته تمامی تلاش هایی بود که تا قبل از تشکیل کابینه جدید دولت صورت پذیرفته بود و با انتخاب کابینه، ناگهان تب "تسهیلات" عرق کرد و دیگر کسی از آن سخنی به میان نیاورد. تصور ما هم این بود که با انتخاب کابینه این عشوه گری ها برای اهل صنعت خاتمه یافته و موضوع تسهیلات هم به اتمام رسیده است.

تا اینکه با خبر شدیم که یک گروه از شکارچیان اهل صنعت تازه به این فکر افتاده اند تا از همین موضوع یک تور جدید برای اهل صنعت پهن کنند و صاحب صانعت گرفتار در هزار مشکل مالی را این بار به این سوی رودخانه دعوت کنند. تشکیل همایش و ارایه مشاوره رایگان و دلسوزی برای "اهل صنعت پلاستیک" با ذکر "ویژه صنعت پلاستیک" بویی است که از این ماجرا استشمام می شود. زیرا برخورداری از تسهیلات را گردابی می بینیم که ممکن است کسی دلسوزانه شناگری را که در حال غرق شدند است به انجا دعوت کند به رایگان، اما کیست که باور کند که "گربه در راه رضای خدا موش می گیرد"؟ 

یک محاسبه ساده نشان می دهد که اگر آن ارقام رویایی برای دولتی که در حال حاضر با هزاران مشکل مالی روبروست و 2 و نیم میلیارد دلار پول بی زبان را اگر در اختیار داشت خرج هزاران زخم تو و کهنه خودش می کرد، در  اختیارش می بود، اصولا بسیاری از معوقات خود را پرداخت می کرد؟ اما فرض کنیم که این چنین است و دولت به راستی آماده حل مشکل تامین مالی واحدهای کوچک است و واقعا 10 هزار میلیارد تومان برای کمک و ارایه تسهیلات کنار گذاشته است. در این صورت، به راستی چند درصد از بخش صنعت پلاستیک مشمول رد شدن از دهها فیلتری است که برای استفاده از این تسهیلات ایجاد شده؟ واقعا چند درصد؟ 

عاقلانه به تیترهای تحریک آمیز "ویژه صنعت پلاستیک" بیندیشید، زیرا انان که این دامها را میگسترانند، همانها هستند که با هر لطایف الحیلی جیب صنعتگر را برای دو خط خبر یا یک اطلاعیه خالی می کنند. ما اصلا تردید نداریم که شیر خفته سالهای اخیر ما به زودی از جای برخواهد خواست و دیگر بار تشت اینها را از پشت بام بر زمین  خواهد افکند. تا آن زمان فقط اندکی صبور باشید و فریب تیترها را نخورید.

گروه تحلیل ماهنامه صنایع پلاستیک

 

اضافه کردن نظر

هدف و تعهد خبری ما

facebook ic     هدف ما

هدف ماهنامه صنایع پلاستیک

تعهد خبری ما

اول) آگاهی صحیح تر و سریع تر، حق شماست. با ما باشید

دوم) اعتبار خبر و دقت را قربانی سرعت نمی کنیم. مطالب این تارنما پس از تایید از دو منبع موثق و مدیرماهنامه و یا سه منبع موثق انتشار می یابد..

سوم) نظرات شما برای ما قابل احترام و راهنمای ماست. آنها را در زیر اخبار درج کرده و یا برای ما بنویسید و به آدرس زیر بفرستید با ذکر اجازه انتشار یا بدون اجازه انتشار. 

info@pime.ir                        

Web Analytics 

شرکت اطلس ماشین پلیمر: عرضه کننده ماشین های تزریق پلاستیک

_

________

_________

نخستین همایش ظروف یکبار مصرف (کلیک کنید)

____________________

 

 

 The Greates Media Partner of PIM is the Oldest and The Strongest World Publisher of Polymer Industry

Dr. Gupta Verlag

The Dr. Gupta-Verlag. Your center for topics related to polymers